CIĘŻAROWE

Opon ciężarowych używa się głównie do transportu regionalnego i międzynarodowego, mają również zastosowanie w terenie

OPONYCIĘŻAROWE

Opon ciężarowych używa się głównie do transportu regionalnego i międzynarodowego, mają również zastosowanie w terenie o utrudnionym dostępie (ogumienie budowlane) oraz w trudnych warunkach drogowych.

Ogumienie do transportu międzynarodowego ma mało agresywną rzeźbą bieżnika i do tego charakteryzuje je niski opór toczenia. Takie opony powinny posiadać odpowiednie parametry by mogły spełniać trzy najważniejsze warunki – mają zapewnić bezpieczeństwo, powinny wytrzymać bardzo długie przebiegi oraz generować jak najniższe zużycia paliwa.

Opony do transportu regionalnego mają właściwości pomiędzy ciężarowymi stosowanymi w transporcie międzynarodowym a tymi stosowanymi w trudnych warunkach budowlanych.

Opony ciężarowe budowlane mają zdecydowanie agresywny bieżnik, by pojazd nie ugrzązł na miękkim terenie. Powinny posiadać mocną konstrukcję by z powodzeniem opierać się trudnym warunkom na drodze.

 

Schemat oznaczeń opon

 

 

 

 

 

Jak czytać oznaczenia opon

 

 

 

1) 315 – Szerokość opony
2) 80 Profil – stosunek wysokości do szerokości wyrażony w %
3) R – Konstrukcja radialna
4) 22.5 – Średnica osadzenia
5),6) 156/150 – Indeks nośności przy nominalnej prędkości – koło pojedyncze / podwójne
7) L – Indeks prędkości
8) 154/150M – Indeks nośności przy większej prędkości – koło pojedyncze / podwójne
9) TWI- Tread Wear Indicator (wskaźnik głębokości bieżnika)
10) Numer homologacji ECE
TL
Tubeless – opona bezdętkowa
TT Tube Type – opona dętkowa
Regional RHD – Nazwa handlowa

 

Ogumienie dedykowane pojazdom ciężarowym można podzielić ze względu na montaż. Wyróżniamy opony ciężarowe napędowe, prowadzące i naczepowe.

  • napędowe – na oś napędową, mają bieżnik typu kostka albo inny agresywny
  • prowadzące – na oś kierującą, na tę oś powinno się zakładać bardzo dobre opony, od tego zależy nasze bezpieczeństwo, jak i naszego ładunku
  • naczepowe – przeznaczone na naczepę, ogumienie o podwyższonej ładowności.

Indeks nośności (Li load index) jest związany z dopuszczalnym obciążeniem dla konkretnego modelu opony przy jeździe z maksymalną, dopuszczalną przez producenta prędkością. Oznaczenie tego indeksu jest umieszczone na boku opony przy jej rozmiarze. Jeśli na oponie jest 315/60R 22.5 152/148 to indeksami nośności są 152/148. W przypadku pojazdów ciężarowych wymienione są dwa indeksy nośności np. 152/148. Pierwszy indeks oznacza maksymalne obciążenie eksploatacyjne dla opon pojedynczych, natomiast druga liczna dla opon bliźniaczych. Indeks nośności 152/148 oznacza, iż obciążenie tej opony, lub opon nie może przekraczać 3550 kg dla wartości 152, lub 3159 kg dla 148 (można to sprawdzić w tabeli poniżej). Jeśli ta wartość zostanie pomnożona przez liczbę kół w samochodzie, to otrzymany wynik będzie przybliżony do dopuszczalnej masy całkowitej naszego auta z pełnym obciążeniem. Ta informacja jest wyszczególniona w dowodzie rejestracyjnym w polu F1.

Nie należy montować opon o niższym indeksie nośności niż ten zalecany przez producenta pojazdu. Zastosowanie niższego indeksu nośności spowoduje nie tylko szybsze zużycie opony, ale również możliwość wystrzału opony podczas jazdy. W przypadku kolizji drogowej ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

Poniżej w tabeli znajduje się lista indeksów wraz z odpowiadającym im indeksem nośności w kg.

 

W przypadku opon ciężarowych najczęściej występują indeksy od 122 do 169 np.

np. w rozmiarze 205/75R 17.5 124/122

np. w rozmiarze 445/65R 22.5 169

Na rynku opon występują 3 podstawowe segmenty cenowe: Budget – Ekonomiczna, Medium – Średnia i Premium – Wyższa.

Opony z poszczególnej klasy różnią się przede wszystkich:

  • poziomem jakości,
  • trwałością,
  • osiągami,
  • ceną.

Wybór odpowiedniego segmentu jest uzależniony od sposobu użytkowania naszego pojazdu. Bardzo istotne jest:

  • rodzaj i moc pojazdu,
  • w jakich warunkach najczęściej prowadzimy pojazd, czy są jest to transport autostradowy, regionalny, terenowy, drogowo – terenowy
  • jak długie trasy nim pokonujemy,
  • rodzaj pokonywania tras

Rodzaj pokonywania tras:

  • transport dalekobieżny – autostrady,
  • transport regionalny,
  • terenowy
  • drogowo – terenowy
  • autobusy miejskie i turystyczne
  • teren wymagający opon zimowych lub wielosezonowych

Jeśli nie pokonujemy długich tras, najczęściej jeźdźmy po autostradach i stawiamy na ekonomiczną jak również spokojną jazdę, możemy zainwestować w segment medium lub budżet.

Premium

Do tego segmentu należą najdroższe marki, co związane jest z zaawansowaną technologią.

Zastosowanie: Opony z tego segmentu przeznaczone są dla pojazdów z dużą mocą z wyższej i średniej klasy. Wybierają je wymagający klienci, którym zależy na wysokiej jakości, jak również na najlepszych i najnowocześniejszych rozwiązaniach.

Marki: Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli

Medium

W przedziale tym występuję korzystna relacja jakości do ceny.

Zastosowanie: Opony z tego segmentu przeznaczone są dla pojazdów, które pokonują trasy zarówno regionalne jak również w transporcie dalekobieżnym.

Marki: Firestone, Hankook, Uniroyal

Budget

Jest to segment cenowo najniższy. Inaczej nazywany ekonomiczny.

Zastosowanie: Opony z tego segmentu najlepiej się sprawują w przypadku spokojnej jazdy z umiarkowanymi przebiegami.

Marki: Kormoran, Sava, Matador, Opony bieżnikowane

Pogłębianie rowków inaczej nacinanie sprawia, że możemy wydłużyć życie naszej opony ciężarowej nawet o 25% przebiegu. Usługę Pogłębiania może wykonywać tylko i wyłącznie odpowiednio wykwalifikowany personel. Po pogłębieniu nasza opona ma lepszą przyczepność, zwiększa się jej przebieg oraz wydłuża żywotność w porównaniu z wcześniej używanym bieżnikiem.

Pogłębianie bieżnika przy oponie ciężarowej jest możliwe gdy:

  • Opona jest fabrycznie dostosowana do pogłębiania.

Producenci już na etapie projektu poszczególnej opony, tworzą grubszą warstwę bieżnika umożliwiającą pogłębianie. Karkas musi być trwały i solidny.

  • Pogłębianie bieżnika jest wykonane przez specjalistę, specjalnymi urządzeniami wg specjalnego schematu.
  • Opona musi być serwisowana profesjonalnie i regularnie.

Pogłębianie jest niemożliwe w przypadku bieżnika ze znacznymi śladami uszkodzeń.

Korzyści pogłębiania:

  • Pogłębianie przedłuża żywotność opony
  • Oszczędność nawet 2 litrów paliwa na 100km*
  • Wydłużony przebieg nawet do 25%*
  • Zaoszczędzenie 70kg surowca w trakcie 4 pogłębień, co może dać równowartość nowej opony (średnia masa oszacowana na podstawie 4 najpopularniejszych rozmiarów: 315/80R 22.5, 315/70R 22.5, 385/64R 22.5, 13R 22.5)*
  • Ochrona środowiska
Korzyści dla środowiska wynikające z pogłębiania bieżnika:

  • Niższa emisja CO2 – nawet do 1,6t/ rok. Na pogłębionych oponach pojazd zmniejsza zużycie paliwa i emisje CO2.
  • Mniejsze zużycie surowców – 100kg surowców w celu wykonania 5 pogłębień
  • Mniej odpadów -200kg zużytych opon do recyklingu na każde 4 pogłębiania

W procesie pogłębiania opona może odzyskać oryginalną rzeźbę bieżnika i głębokość rowków od 6 do 8 mm.

Nacinanie opon ciężarowych wykonuje się specjalistycznymi narzędziami wg odpowiednich procedur:

– Pogłębić można opony z oznaczeniem na bocznej ścianie Regroovable, które informuje nas o większej grubości bieżnika.

– Pogłębianie może być wykonane za pomocą elektrycznie podgrzewanych ostrzy przy zachowaniu odpowiedniej głębokości ostrza,

– Podczas pogłębiania nóż powinien być ustawiony tak, by spód głowicy nacinającej znajdował się na powierzchni bieżnika.

– Należy zachować minimalną głębokość warstwy gumy bieżnika, by uniknąć uszkodzeń opasania, wyrywania fragmentów żeber na skutek pęknięć rowków czy uszkodzeń związanych ze wbijaniem się kamieni.

– Nacinamy opony z osi sterującej i napędowej.

– Nie można pogłębiać opon w przypadku autobusów przystosowanych do jazdy z prędkością do 100 km/h.

– W przypadku prawidłowo pogłębionej opony można ją później bieżnikować.

Wykonujemy pogłębianie bieżnika zgodnie z zaleceniami producentów i wg wzorów poszczególnych bieżników.


Bieżnikowanie opon ciężarowych.

Bieżnikowanie jest możliwe w przypadku gdy:

  • Opona jest fabrycznie przystosowana do bieżnikowania już na etapie projektu bieżnika.
  • Opona jest serwisowana profesjonalnie i regularnie.
  • Usługa bieżnikowania zostanie profesjonalnie wykonana na każdym z etapów (selekcja, kontrola, naprawa i przygotowanie karkasów).

Sposoby bieżnikowania:

1. Bieżnikowanie na gorąco

Na przygotowany karkas jest nakładana surowa guma, która zostaje ukształtowana w specjalnej formie rozgrzanej do 160 C. Proces nadawania ostatecznego kształtu trwa około godziny. Przy produkcji nowej opony czas jest podobny.

Plusy:

  • Bieżnikowanie na gorąco jest przeprowadzane przez producentów.
  • Jednorodność produkowanych rozmiarów gwarantuje równomierne zużycie bieżnika niezależnie od stanu karkasu przekazanego do bieżnikowania.

2. Bieżnikowanie na zimno

Na przygotowany karkas jest nakładany zwulkanizowany bieżnik z ostateczna rzeźba. Następnie przez około 3 godziny w specjalnej komorze ciśnieniowej (autoklawie) zachodzi proces wulkanizacji przy temperaturze 115C.

Plusy

  • Szybsze odzyskiwania bieżnikowanych karkasów
  • Więcej możliwości zmiany rzeźby bieżnika

Zalety opon bieżnikowanych:

  • Opona bieżnikowana jest tańsza o około 40% niż odpowiadająca jej nowa.
  • Dwukrotne przedłużenie żywotności opony za niższą cenę.
  • Istnieje możliwość kilkakrotnego bieżnikowania, o ile pozwala na to stan karkasu – nawet do 3 razy.

Elementy, które wpływają na przedłużenie trwałości opony:

  • Parametry opony (wytrzymałość – opony różnych marek mogą mieć inny indeks nośności, trwałość karkasu, rodzaj i rozmiar gumy, rzeźba dostosowana do sposobu użytkowania – występują opony z zastosowaniem na drogi regionalne, autostrady itd.)
  • Ciśnienie w oponach – powinno być regularnie sprawdzane i zastosowane do sposobu wykorzystania pojazdu.
  • Obciążenie osi.
  • Stan techniczny pojazdu ( równoległość osi, geometria pojazdu).
  • Styl prowadzenia pojazdu.
  • Regularny przegląd opon.

Opony na tej samej osi muszą mieć takie same cechy:

  • Ta sama marka firmy bieżnikującej.
  • Ten sam rozmiar i rzeźba bieżnika.
  • Ta sama kategoria użytkowania ( opony drogowe, specjalne, zimowe, z oznaczeniem M*S).
  • Struktura ( radialna lub diagonalna).
  • Indeks prędkości.
  • Indeks nośności.

Korzyści dla środowiska wynikające z bieżnikowania:

  • Niższa emisja CO2 – 100 opon poddanych bieżnikowaniu to o 5 ton mniej zużytych surowców i o ponad 6 ton mniej CO2 wyemitowanego do atmosfery.
  • Mniejsze zużycie surowców – 1 bieżnikowanie to 50kg zaoszczędzonego surowca. Dodatek surowca konieczny do wyszorstkowanego karkasu to średnio zaledwie 20kg, czyli 70% mniej niż do produkcji nowej opony.
  • Mniej odpadów – 300kg w przypadku trzyosiowej naczepy. Bieżnikowane 6 opon trzyosiowe przyczepy do 6 zużytych opon mniej do recyklingu.

W Europie wszystkie zużyte opony są poddawane recyklingowi. Są wykorzystywane np. do budowy placów zabaw, podeszwy itd. Z każdym rokiem znajduję się do nich nowe zastosowania. Firma Michelin stworzyła nowatorskie rozwiązanie: 400 metrowa bieżnie z 6 torami z 9000 opon.


Rotacja opon ciężarowych.

Rotacja/obracanie opon to praktyczny sposób na zmniejszenie kosztów użytkowania opon. Rotacja może zmniejszyć nierównomierne zużycie opony i przedłużyć żywotność bieżnika.

1. Obrót opony na obręczy przy niezmienionej pozycji w pojeździe.

Przeciwdziała jednostronnemu zużyciu barku bieżnika opony i wydłuża żywotność opon narażonych na większe zużycie lub ścieranie ścian bocznych.

Uwaga: Powód nieregularnego zużycia powinien być sprawdzony.

2. Zamiana koła prawego z lewym na tej samej osi.

Wyrównuje efekty nieregularnego zużycia bieżników opon, jak nadmierne zużycie żeber barkowych lub ścieranie przez krawężniki ścian bocznych, spowodowanych miejskimi warunkami drogowymi.

3. Zamiana kół zewnętrznych z wewnętrznymi.

Wyrównuje zużycie pomiędzy oponami bliźniaczymi. Odwraca zewnętrzną ścianę boczną do wewnątrz.

4. Zmiana z jednej osi na drugą.

Przedłuża przebiegi opon przy rotacji między pierwszą i drugą osią w pojazdach 6 X 2, z uwagi na działające w zakrętach zróżnicowane siły, które prowadzą do wyższych stopni zużycia na osi prowadzącej.

5. Rotacja opon przyczepy z pierwszej osi na trzecią, z trzeciej na drugą i z drugiej na pierwszą.

Maksymalizuje przebiegi i odporność na nieregularne zużycie na wszystkich osiach przyczepy/naczepy.

Wpływ ciśnienia na oponę.

Ciśnienie opon ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy i komfort, na stopień zużycia opony i na jej trwałość. Nieprawidłowe ciśnienie również wpływa na przebiegi, kierowalność i przyczepność. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego ciśnienia jest mniejsze niebezpieczeństwo zjawiska aquaplaningu. Również opory toczenia są pogorszone w przypadku zastosowania złego ciśnienia, co wpływa na zużycie paliwa.

Zbyt niskie ciśnienie przez dłuższy czas powoduje deformacje opony i generowanie nadmiernej ilości ciepła. Może to zniszczyć oponę, co będzie trudne do wykrycia, a ostatecznie może wywołać wystrzał opony w trakcie jazdy. Jeśli opona będzie się szybciej zużywać na środkowej części bieżnika, najczęściej oznacza to zbyt wysokie ciśnienie. Większe zużycie na bokach opony jest powiązane ze zbyt niskim ciśnieniem.

Ciśnienie w oponach powinno być systematycznie sprawdzane, szczególnie jest wskazane jego sprawdzenie przed dłuższymi podróżami. Należy je sprawdzać przy „zimnych oponach”, co powiązane jest z nagrzewaniem się bieżnika, co wywołuje wzrost ciśnienia. Należy zastosować takie ciśnienie, które jest zgodne ze wskazówkami producenta.


Przyczyny spadku ciśnienia.

Ciśnienie w oponach w sposób naturalny przenika przez oponę. Na spadek ciśnienia może mieć również wpływ uszkodzony zawór lub wkładka zaworu, spadek temperatury, mikropęknięcie, przebicia w oponie, zły stan felgi i jej zniekształcenia.


Nieregularne zużycie.

Powodem nieregularnego zużycia w danych obszarach opony, może być zła regulacja geometrii jak również złe działanie zawieszenia. Zaleca się sprawdzenie geometrii i elementów zawieszenia.


Zużyty środek opony.

Jeśli zauważymy większe zużycie środku opony, może mięć to związek z nieprawidłowym ciśnieniem opony, które jest zbyt duże. Zaleca się wtedy wizytę w serwisie WALMAR i wyrównanie ciśnienia w oponie.


Zużycie boków opony.

Większe zużycie boków opony może być skutkiem zbyt małego ciśnienia w oponach, lub nadmiernego obciążenia. Tak jak w przypadku powyższym należy w jak najszybszym czasie pojawić się w serwisie WALMAR, gdzie zostanie oceniony stan danej opony i wyrównane ciśnienie.


Uszkodzenie boku opony.

W przypadku uszkodzenia na boku opony, producenci nie zalecają wulkanizacji. Opona w tym miejscu jest delikatniejsza, co utrudnia naprawę. Jednak zalecamy weryfikację uszkodzenia w WALMAR celem ustalenia metody naprawy bądź wymiany opony na nową.


Deformacje.

Wybrzuszenia, zadrapania, pęknięcia są konsekwencją naruszenia konstrukcji opony, głównie przerwania wewnętrznych drutów. Mogą być one związane z wjazdem na krawężnik, dziurę lub nawet próg zwalniający. Jeśli auto jest dodatkowo zbyt mocno obciążone lub opony mają niewłaściwe ciśnienie, deformacja ta może się pogłębić. Zaleca się wycofanie danej opony z użytkowania.


Rozdzielenie bieżnika.

Jeśli następuje separacja bieżnika, czyli bieżnik oddziela się od karkasu, jest to powodem nadmiernego nagrzania się opony. Nagrzanie opony może być skutkiem jazdy na zbyt niskim ciśnieniu, zbyt dużym przeciążeniu, użyciem niewłaściwych opon o złym indeksie prędkości i nośności lub utlenianiem wewnętrznej struktury. Należy sprawdzić zalecenia producenta auta dotyczące opon w tym aucie i wyrównać ciśnienie. Opona z takimi deformacjami nie nadaje się do dalszego użytkowania.

 


W jakim przypadku można zaniżyć ciśnienie?

W przypadku aut terenowych, które pokonują trudne trasy istnieje możliwość obniżenia ciśnienia w oponach. Wykonuje się to w celu lepszej przyczepności na nierównym terenie przy pokonywaniu przeszkód terenowych. Zwiększa to również moment kontaktu opony z podłożem, obniża nacisk jednostkowy na podłoże, który zapobiega zakopaniu się i poprawia elastyczność. Warunkiem jest mała prędkość i kilkumetrowe odcinki.


W jakim przypadku można zwiększyć ciśnienie?

W przypadku dróg o agresywnym podłożu można w przypadku aut terenowych zwiększyć ciśnienie. Pomaga to w usztywnieniu karkasu, zwiększeniu odporność na uderzenie, jak również zwiększa odporność na wyższe prędkości. W warunkach agresywnej nawierzchni, zaleca się opony ze wzmacnianym bokiem oraz innymi wzmocnieniami.

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z ofertą, posiadamy pełną gamę producentów opon, służymy fachową pomocą.