ROLNICZE

Przed zakupem nowych opon rolniczych bardzo często użytkownik nie jest w stanie prawidłowo określić, na

OPONYROLNICZE

Przed zakupem nowych opon rolniczych bardzo często użytkownik nie jest w stanie prawidłowo określić, na jaki asortyment powinien się zdecydować. Opony z grupy Agro podobnie jak opony samochodowe, dzielą się na kilka klas w stosunku ceny do jakości, a wyróżniamy trzy podstawowe klasy: ekonomiczną, średnią, premium.

Pierwszym znaczącym czynnikiem jest cena, z którą wiąże się przede wszystkim technologią produkcji, rodzajem mieszanki, krajem, w którym została wyprodukowana oraz serwis po sprzedażowy m.in. gwarancja.

Kolejnymi różnicami podczas użytkowania opony będzie jej wytrzymałość, odporność na wycieranie się mieszanki a co za tym idzie szybsze zużycie. Także odporność na temperatury, podatność na uszkodzenia i rodzaj zastosowanej technologii, w jakiej opona została skonstruowana, która pozwala np. na pracę przy obniżonym ciśnieniu i jednocześnie mniejszym ugniataniu gleby i zdecydowanie lepszą trakcję opony.

Aby odpowiednio dobrać oponę, przede wszystkim powinno się zacząć od maszyny, jaką użytkujemy i do jakich celów jej używamy, a później rodzaj opony, jaki jest potrzebny, czyli diagonalna czy radialna (w większości przypadków nowe ciągniki wyposażone są w opony o konstrukcji radialnej).

 

Bardzo ważnym aspektem jest to, jaki sprzęt podpinamy do maszyny, jego masę, prędkości i teren, w jakim się porusza. Producenci maszyn rolniczych, nie tylko ciągników, ale i kombajnów, ładowarek, pługów, siewników itp. bardzo często montują opony marek premium przede wszystkim dlatego, żeby przenosiły wszystkie obciążania, pod jakimi maszyna pracuje i wykorzystała jej potencjał w 100%.

Rodzaj stosowanych opon i sposób ich użytkowania ma bardzo znaczący wpływ na zużycie oleju napędowego w maszynach. Zostało to potwierdzone w licznych testach i trzeba o tym pamiętać przy zakupie. Poniżej znajduję się podział na rodzaje maszyn rolniczych i opon, jakie stosujemy do owych maszyn.

Opony rolnicze do ciągników – przy wyborze tych opon radzimy zwracać szczególną uwagę na moc używanych ciągników. W ostatnich latach technologia w pracach polowych znacznie się zmieniła, dlatego polecamy opony, które są w stanie sprostać wymaganiom stawianym przez ciągniki rolnicze. Obecnie opony rolnicze i zarazem jedne z cieszących się największym powodzeniem to opony radialne, stanowiące najnowocześniejsze rozwiązanie dla współczesnego rolnictwa i traktorów o dużej mocy. Technologia ich budowy zapewnia możliwe wykonywanie pracy przy niskim ciśnieniu, a niepodważalną zaletą opony jest jej doskonałe prowadzenie na drodze zapewniające stabilność, komfort jazdy oraz bezpieczeństwo eksploatacji.

Opony rolnicze do przyczep – Zakres wykorzystania przyczep rolniczych ciągle rośnie. Właściwe i odpowiednie na takie wyzwania są opony rolnicze do przyczep producentów takich jak Trelleborg, Nokian czy Michelin, ponieważ bieżnik opony jest szczególnie łagodny dla podłoża, jej wzmocnione ściany boczne zapewniają stabilność na zakrętach oraz na nierównym terenie. Opony producentów marek premium, są niezawodne wśród opon do przyczep – wszędzie i na każdym terenie. Opony takie sprawdzą się doskonale zarówno w ciężkich, kilku osiowych przyczepach, jak i do lekkich maszyn rolnych.

Opony rolnicze do maszyn uprawowo-siewnych, pługów, opryskiwaczy oraz do pozostałych maszyn – W nowoczesnym rolnictwie ogromną rolę stanowią maszyny podczepiane do  ciągników typu pługi, siewniki oraz opryskiwacze. W większości przypadków one również wymagają zastosowania opon rolniczych spełniających ich wymagania techniczne. Zwracamy również na to szczególną uwagę przy ich wymianie, bo właściwy dobór ma wpływ na nasze prace i zaoszczędzony czas.

Opony rolnicze do kombajnów – Opony pracujące w kombajnach przede wszystkim muszą być wytrzymałe i przez długie lata nie powinny sprawiać użytkownikowi problemów oraz dodatkowych kosztów przy zbiorach. Aby uniknąć dodatkowych kosztów, kontrolujmy stan opon w naszych maszynach, bo przecież pracują one w ciągu roku bardzo krótki okres, a opony rolnicze do nich zastosowane powinny spełniać wysokie wymagania techniczno-jakościowe również pod względem bezpieczeństwa. W szczególności stosujmy opony renomowanych producentów.

 

Era wynalezienia opon o właściwościach wysokociśnieniowych rozpoczęła się w latach 30 XX wieku. Od tamtego czasu opony stały się produktem mającym podstawowe zastosowanie w przemieszczaniu się pojazdów o większej masie z punktu A do punktu B. Rozpoczęła się masowa produkcja tego towaru. Produkowano wówczas opony tylko o twardszej mieszance (DIAGONALNE), które były stosowane między innymi w ciągnikach rolniczych jak również w samochodach osobowych. Po wielu latach zmian i nowinek technologicznych rozpoczęto produkcję i wprowadzono masowo do użytku opony radialne, które aktualnie są podstawowym wyposażeniem samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych a także stosowane są w rolnictwie. Opony rolnicze mające strukturę diagonalną oznaczane są rozmiarem w Calach. Natomiast rozmiar opon radialnych podawany jest w milimetrach. Standardowym odpowiednikiem opony diagonalnej jest opona radialna mająca w profilu wysokość 85% szerokości opony. Aktualnie można również montować opony (w tak zwanych zamiennikach). Pod pojęciem zamiennika rozumie się rozmiar opony, który jest szerszy lub węższy od standardowego rozmiaru opony przy zachowaniu jej wysokości.

Przy doborze odpowiedniego zamiennika dla danej felgi najlepiej posłużyć się tabelą zamienników, według której możemy poprawnie dobrać właściwy zamiennik opony do ciągnika lub maszyny rolniczej. Poprawny dobór zaczynamy od kolumny „oznaczenie rozmiaru w calach”. Kiedy znajdziemy rozmiar w calach, który mamy w tej chwili, wówczas dobieramy odpowiedni rozmiar zamiennika kierując się w prawą stronę wiersza, w którym jest rozmiar calowy. Należy zachować szczególną ostrożność podczas doboru zamiennika zwracając uwagę na rozmiar felgi, ponieważ niektóre rozmiary zamienników wymagają zmiany felgi. Aby nie popełnić błędu podczas doboru zamiennika i uniknąć błędów podczas zakupu najlepiej poprosić sprzedawcę o potwierdzenie czy poprawnie wyszukaliśmy zamiennik dla konkretnej opony albo po prostu poprosić o podanie właściwych rozmiarów zamienników.

 

 

Poniżej przedstawiamy tabelę zamienników dla opon rolniczych oraz dla maszyn rolniczych posiadających opony o wąskich kołach stosowanych do upraw międzyrzędowych.

 

 

 

 

Indeks prędkości

Indeks prędkości oznacza prędkość maksymalną dla danej opony przy maksymalnym obciążeniu opony wskazywanym na oponie przez jej producenta.
Umieszczany jest zawsze na boku opony, na końcu rozmiaru za indeksem obciążenia.

Indeks nośności

Indeks nośności to maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony prędkości.

Prawidłowy dobór opony pod obciążenie – masa sprzętu dzielona przez ilość kół pod danym sprzętem.
Dobór opony pod obciążenie dla ciągnika rolniczego:

– dla tylnego koła: (masa najcięższego sprzętu zawieszanego na tył danego ciągnika + 60% masy własnej ciągnika rolniczego) dzielone przez 2 (rozkładając sumę ciężaru na dwa koła) i w taki sposób otrzymujemy wartość obciążenia pod jakim będzie pracowała tylna opona ciągnika.

– dla przedniego koła: (masa największego ciężaru zawieszanego na przód danego ciągnika (ewentualna masa tura + maksymalny jego udźwig + 40% masy własnej ciągnika rolniczego) dzielone przez 2 (rozkładając sumę ciężaru na dwa koła) i w taki sposób otrzymujemy wartość obciążenia pod jakim będzie pracowała przednia opona ciągnika.

Nigdy nie używaj opon z niższym indeksem nośności niż zalecane dla Twojego pojazdu!!!

 

Poniżej przedstawiamy tabelę wysokich obciążeń dla opon.