OLEJE

Olej silnikowy jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania poszczególnych elementów jednostki napędowej pojazdu. Stanowi podstawowy czynnik

OLEJE

Olej silnikowy jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania poszczególnych elementów jednostki napędowej pojazdu.

Stanowi podstawowy czynnik umożliwiający pracę silnika. Przede wszystkim redukuje tarcia i zapobiega wewnętrznej korozji, utrzymując silnik w czystości i zmniejsza zużycie oraz wydłuża jego żywotność.

Dlatego pamiętajmy aby regularnie sprawdzać stan i poziom oleju w silniku oraz dokonywać wymiany oleju po odpowiednim przebiegu kilometrów określanym przez producenta samochodu, producenta oleju lub wskazanym przez wykwalifikowanego pracownika serwisu. Zaleca się jednak aby zmiany oleju dokonywać raz w roku przy małym przebiegu kilometrów ale obowiązkowo wymiana oleju zalecany do wykonania po przejechaniu 10-15 tys. kilometrów.

Rodzaje olejów silnikowych.

Każdy olej silnikowy posiada w swoim składzie olej bazowy, pakiety dodatków uszlachetniających i modyfikatory lepkości. Tak bogaty i zwykle zróżnicowany skład wynika z konieczności przygotowania olejów o parametrach właściwych dla produkowanych rodzajów silników.

 

Wśród dostępnych rodzajów olejów silnikowych wyróżniamy:

  • syntetyczne – stanowią doskonałą ochronę dla ruchomych elementów silnika, zapewniając ich płynną pracę nawet przy dużym nacisku i w wysokiej temperaturze (głównie ze względu na mniejszą lepkość). Dzięki temu wpływają na mniejsze zużycie paliwa i ułatwiają rozruch silnika zimą. Ze względu na niską lepkość precyzyjnie się rozprowadzają po powierzchni, zapewniając utrzymywanie silnika w czystości przez dłuższy czas. Dlatego  standardem jest stosowanie ich w nowych modelach samochodów,
  • półsyntetyczne – łączą w sobie cechy olejów syntetycznych i mineralnych. Mimo że wykazują gorsze właściwości niż oleje syntetyczne, również zapewniają wymaganą ochronę silnika. Jednak są rzadziej stosowane w nowych jednostkach napędowych,
  • mineralne – ze względu na słabsze właściwości i trudniejsze rozprowadzanie po powierzchni stosowane są głównie w starszych silnikach, zwłaszcza w sytuacji nadmiernego pobierania oleju. Ponadto wskazane są w sytuacji, gdy nie wiadomo, jaki olej był używany wcześniej w danym samochodzie.

Jak wybrać olej silnikowy?

Pod względem wytrzymałości chemicznej, mechanicznej i termicznej olej silnikowy zawsze musi być adekwatny do rodzaju silnika, zwłaszcza że na rynku dostępne są produkty o ściśle sprecyzowanym przeznaczeniu. Błędnie dobrany olej może być przyczyną nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania silnika, ze względu na wypłukiwanie nagarów. Ponadto nie będzie on w stanie dobrze uszczelnić poszczególnych elementów jednostki napędowej, powodując ich szybkie zużycie.

Wybierając olej, należy zwrócić uwagę na następujące parametry związane z:

  • bazą olejową (syntetyk, półsyntetyk, mineralny),
  • lepkością warunkującą zachowanie się oleju pod wpływem temperatury.

Zarówno do silników benzynowych, jak i do diesla mogą być stosowane te same oleje silnikowe, mimo różnic w zakresie norm jakościowych jednostek napędowych.

Kiedy wymienić olej silnikowy?

Częstotliwość wymiany oleju uwarunkowana jest eksploatacją silnika i jakością filtrów paliwa oraz powietrza. Jednak zaleca się, aby raz w roku dokonywać wymiany oleju w silniku, ponieważ pod wpływem czynników mechanicznych i reakcji chemicznych zachodzących w jednostce napędowej stopniowo traci on swoje właściwości.

Olej silnikowy zapewnia silnikowi dobre warunki do pracy. Nie dość, że smaruje silnik, to również go oczyszcza, a w niektórych przypadkach uszczelnia. Niestety nie wszyscy wiedzą o tym, że olej silnikowy ma datę przydatności do użycia.

Jeśli nie jesteśmy pewni, że miejsce, w którym kupujemy olej silnikowy, jest pewne, warto w pierwszej kolejności sprawdzić, czy nie jest on przeterminowany.

W przypadku, gdy na opakowaniu nie ma daty przydatności do użycia, ani daty wyprodukowania oleju, lepiej porozglądać się za innym. Przestarzały olej nie jest w stanie zapewnić silnikowi dobrych warunków do pracy. Ponadto stary olej jest w stanie zepsuć silnik!

Natomiast gdy olej jest przechowywany w oryginalnym plastikowym, fabrycznie zamkniętym opakowaniu, możemy przyjąć, że nadaje się on do użytku przez 10 lat od wyprodukowania. Chyba że producent uważa inaczej.

Maksymalne osiągi!

Castrol EDGE.

W dzisiejszych czasach technologia pozwala producentom samochodów tworzyć mniejsze, mocniejsze i bardziej wydajne silniki. Castrol EDGE jest serią najbardziej wytrzymałych olejów silnikowych. Właściwości oleju zostały poprawione dzięki technologii FST, dzięki czemu film olejowy jest o wiele trwalszy.

castrol_oel

Ochrona silnika od momentu uruchomienia.

Castrol Magnatec

Nawet do 75% zużycia silnika powstaje w czasie jego rozruchu i nagrzewania. Technologia Inteligentnych Molekuł dzięki Castrol Magnatec przylega do metalowych części w silniku, zapewniając ochronę od momentu jego uruchomienia.

Castrol Magnatec w testach pokazały, że w porównaniu do konwencjonalnego oleju, dzięki Inteligentnym Molekułom zmniejsza zużycie silnika.

*Na podstawie testu sekwencyjnego IVA

Wydłuża życie silnika.

Castrol GTX

Zaprojektowany, aby chronić przed gromadzeniem się osadów. Gwarantuje wydajność we wszystkich warunkach jazdy.

Jest to najlepszy produkt dla tych, którzy cenią sobie długie życie silnika.

Dla starszych samochodów skorzystaj z Castrol GTX High Mileage – najlepszy wybór dla silników z przebiegiem ponad 100 000 km.

Idealny do silników LPG.

Mobil:

Bez względu na to, czy stosujesz Mobil 1, czy Mobil Super, produkty Mobil spełniają lub przewyższają wymogi producentów w przemyśle samochodowym.

mobil

Firma Walmar posiada w swojej ofercie także płyny hamulcowe i do spryskiwaczy.