AKUMULATORY

Producenci i sprzedawcy akumulatorów nie bez powodu zwracają uwagę, że chociaż przegląd naszych coraz bardziej

AKUMULATORY

Producenci i sprzedawcy akumulatorów nie bez powodu zwracają uwagę, że chociaż przegląd naszych coraz bardziej nowoczesnych samochodów robimy przynajmniej raz do roku, zbyt małą wagę przykładamy wówczas do sprawdzania systemu zasilania (układ elektryczny, alternator) i stanu samego akumulatora.

Przed pierwszą poważną awarią akumulatory zwykle nie dają wyraźnych symptomów uszkodzenia, choć jest ono często nieodwracalne. Z obserwacji wynika, że rynkowa żywotność rozruchowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych wynosi 3-4 lata – to zaledwie 60-70% żywotności deklarowanej przez producenta.

Główną przyczyną krótszego życia akumulatorów jest przede wszystkim brak właściwych warunków pracy, niezbędnych dla uzyskania akceptowalnej przez użytkowników żywotności, w tym m.in.:

  • zbyt wysokie lub zbyt niskie temperatury pracy – wbrew popularnemu przekonaniu nie tylko mróz może mieć negatywny wpływ na stan akumulatora, ale także długotrwały upał;
  • zbyt częste cykle ładowania i rozładowania spowodowane intensywną jazdą miejską z dużą liczbą zatrzymań – powodujące stan długotrwałego, permanentnego niedoładowania akumulatora;
  • częste rozruchy (duży pobór energii);
  • nadużywanie odbiorników elektrycznych (np. włączone ogrzewanie tylnej szyby, gdy samochód stoi w korku) oraz tendencja do jazdy przy coraz niższej prędkości obrotowej silnika (oszczędność paliwa), co sprzyja niedoładowaniu akumulatora;
  • zły dobór akumulatora do modelu pojazdu oraz sposobu jego użytkowania.

Dużym obciążeniem dla akumulatora są także płytkie rozładowania. Dlatego w ramach profilaktyki powinniśmy się upewnić, czy alternator, który na bieżąco powinien ładować akumulator podczas pracy silnika, jest na pewno sprawny oraz czy zachowany jest dodatni bilans energetyczny, potrzebny również wtedy, gdy samochód stoi. W przeciwnym wypadku możemy mieć do czynienia z ciągle niedoładowanym akumulatorem (nawet przy systematycznym użytkowaniu samochodu).

Po czym poznać, że akumulator niedługo przestanie działać? Sprawdzaj napięcie.

Aby sprawdzić, czy akumulator nie cierpi na chroniczne niedoładowanie, wystarczy co pewien czas, pod koniec dnia odczytać napięcie akumulatora przy pomocy woltomierza. Pomiaru dokonujemy po min. 2 godzinach od postoju. Do wystarczającego zasilania sieci pokładowej napięcie nie powinno spadać poniżej 12,53 V (jest to stan około 85% naładowania). Jeżeli wartość tego parametru jest niższa, trzeba liczyć się z tym, że następnego poranka akumulator może nie mieć wystarczającej energii do odpalenia silnika.

Dzięki stałej kontroli napięcia możemy odpowiednio wcześnie wykryć zbliżające się rozładowanie. Kable rozruchowe powinny być używane wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Szczególnie przydatne jest sprawdzenie napięcia akumulatora w niedzielę, gdy przez cały weekend nie korzystaliśmy z auta.

Podczas kontroli napięcia akumulatora sprawdzamy także jego stan zewnętrzny – jeżeli klemy są mocno zabrudzone lub zaśniedziałe, należy je oczyścić przy pomocy czystego materiału, gdyż odkładające się zabrudzenia i smary mogą utrudnić przepływ energii z i do akumulatora.

Na akumulatorze gromadzi się wilgoć, olej i kurz, co tworzy z czasem warstwę przewodzącą. Warstwa ta powoduje przepływ niewielkich prądów z bieguna dodatniego do bieguna ujemnego, co znacznie przyspiesza samowyładowanie akumulatora. Jeśli nie zostanie ona co jakiś czas usunięta, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony, a to oznacza brak możliwości dostarczenia odpowiedniej wartości energii. Sprawdzanie poprawności przyłączy, w celu wykrycia strat napięcia i regulacji styków, to podstawa – stwierdza ekspert producenta Exide w dziedzinie akumulatorów.

Symptomy świadczące o rychłym końcu okresu eksploatacji akumulatora.

Regularna kontrola napięcia w akumulatorze pozwala wykryć niepokojące symptomy, takie jak stan permanentnego rozładowania, który np. utrzymuje się pomimo doładowywania akumulatora. Jeżeli akumulator nie jest stary, samochód nie jest rzadko użytkowany, a pokonywane trasy są wystarczające do tego, aby akumulator zdążył się doładować, powinniśmy wziąć pod lupę alternator i instalację elektryczną auta.

To kolejne elementy, o których przypominamy sobie dopiero w przypadku awarii. Tymczasem często już pomiar napięcia ładowania pozwala wysnuć wnioski o sprawności alternatora i regulatora napięcia. Napięcie powinno zawierać się w granicach 13,9 V do 14,4 V, przy czym dokładna wielkość zależna jest od typu samochodu i podana jest w instrukcji napraw samochodu. Pamiętajmy jednak, że niektórzy producenci, jak na przykład Ford, stosują system ładowania (Smart Charge), który charakteryzuje napięcie rzędu 14,1/14,8 V. Poza tym mogą być osiągane także krótkotrwałe napięcia szczytowe – do 16 V. Zbyt mały wzrost napięcia ładowania może być spowodowany niesprawnością regulatora, natomiast brak wzrostu napięcia ładowania, przy jednocześnie niskiej jego wartości, wskazuje już na niesprawność samego alternatora.

Wiosna to wstęp do wyczekiwanego lata. Pamiętajmy jednak, że lato to nie same przyjemności – a upały są dla akumulatorów nawet groźniejsze niż siarczyste mrozy. Dlatego, zanim upały nadejdą, warto sprawdzić, czy akumulator podoła takiemu wyzwaniu. Teraz, wiosną, jest na to najlepszy czas.

Firma Walmar posiada w swojej sprzedaży akumulatory takich marek jak Centra, Varta, Jenox, Zap, Moll, Unibat i Exide.

CENTRA Start-Stop AGM.

Akumulatory Centra Start-Stop AGM wykorzystują nowoczesne komponenty i materiały, w tym separatory z maty szklanej, zaawansowane stopy ołowiu i cyny oraz unikalne dodatki węgla do masy aktywnej. Są one dostosowane do samochodów z systemem Start-Stop lub z systemem hamowania rekuperacyjnego. Nowa generacja akumulatorów AGM sprawdzi się również na łodziach i w innych zastosowaniach, bazujących na inteligentnych układach oszczędzania paliwa.

Technologia AGM

Zalety:

  • Najlepsza zdolność przyjmowania ładunku
  • 4-krotnie dłuższa żywotność w pracy cyklicznej
  • Optymalizacja pod kątem niepełnych doładowań
  • Idealna do dużych samochodów, SUV-ów, vanów, pojazdów z systemem Start-Stop oraz pojazdów wyposażonych w wiele odbiorników prądu
  • Najwyższej klasy zabezpieczenia (szczelnie zamknięty – elektrolit uwięziony w macie szklanej)
  • System rekombinacji VRLA (regulowany za pomocą zaworów)
  • Najnowsza generacja produktów została zaakceptowana przez producentów samochodów
  • Bardzo dobre pokrycie parku samochodowego przy niewielkiej liczbie produktów w gamie
  • Długi czas przechowywania na półce sklepowej.

CENTRA Start-Stop EFB.

Dzięki zastosowaniu stopów ołowiu i dodatków węglowych akumulatory EFB z najnowszej gamy odznaczają się lepszą zdolnością przyjmowania ładunku i dobrą żywotnością w pracy cyklicznej. Akumulatory EFB doskonale współpracują z systemami Start-Stop, systemami hamowania regeneracyjnego i innymi, zaawansowanymi technologiami redukującymi zużycie paliwa.

Technologia EFB

Zalety:

  • Wysoka zdolność przyjmowania ładunku przez cały okres pracy
  • 3-krotnie dłuższa żywotność w pracy cyklicznej
  • Optymalizacja pod kątem niepełnych doładowań
  • Idealna do małych i średnich aut z systemem Start-Stop oraz z innymi systemami redukcji spalania
  • Nowoczesne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji
  • Najnowsza generacja produktów została zaakceptowana przez producentów samochodów
  • Bardzo dobre pokrycie parku samochodowego przy niewielkiej liczbie produktów w gamie
  • Długi czas przechowywania na półce sklepowej.

CENTRA Start-Stop Auxiliary – akumulatory wspomagające.

Doświadczenie wyniesione ze współpracy z wiodącymi producentami samochodów zaowocowało nową linią akumulatorów wspomagających, przeznaczonych na rynek wtórny. Akumulatory wspomagające, zasilając dodatkowe wyposażenie samochodu, są uzupełnieniem akumulatora rozruchowego.

Solidny akumulator wspomagający

Zalety:

  • 3-krotnie dłuższa żywotność w pracy cyklicznej
  • Długi czas przechowywania na półce sklepowej
  • System rekombinacji VRLA (regulowany zaworami) chroni przed wyciekami
  • Doświadczenie producenta akumulatorów dostarczanych na pierwsze wyposażenie (OE).

Centra Futura Carbon Boost.

Nowe akumulatory Centra Futura Carbon Boost ładują się do 1,5 raza szybciej dzięki zastosowaniu opatentowanych dodatków węglowych. Technologię tę odkryto podczas prac rozwojowych nad gamami AGM i EFB, co doprowadziło do polepszenia zdolności przyjmowania ładunku i znaczącego zmniejszenia czasu ładowania. Akumulator Centra Futura Carbon Boost został zaprojektowany, aby sprostać ekstremalnym temperaturom i wymaganiom pojazdów z bogatym wyposażeniem, intensywnie użytkowanym. Centra Futura Carbon Boost ma lepszą zdolność przyjmowania ładunku (ładuje się do 1,5 raza szybciej niż standardowe akumulatory). Często akumulator jest pierwszą przyczyną awarii samochodu. Dzięki szybkiemu ładowaniu akumulator jest naładowany w większym stopniu, co w określonych warunkach użytkowania (niskie temperatury, ruch miejski) przekłada się na wydłużenie żywotności akumulatora.

  • 30% więcej mocy rozruchowej
  • Do 1,5 raza szybsze doładowanie
  • Idealna do bogato wyposażonych aut z mocnymi silnikami i wymagającymi instalacjami elektrycznymi
  • Zastosowanie w ekstremalnych warunkach pogodowych oraz w ruchu miejskim
  • Spełnia wymagania stawiane produktom na tzw. pierwsze wyposażenie (OE)
  • Pokrywa ok. 90% parku samochodowego.

centra1

Centra Plus.

Zalety:

  • 15% więcej mocy rozruchowej
  • Wszechstronny akumulator do standardowego użytkowania
  • Gama akumulatorów dopasowanych do niemal wszystkich samochodów
  • Doświadczenie producenta akumulatorów dostarczanych na pierwsze wyposażenie (OE)

Centra STANDARD.

Zalety:

  • Ekonomiczne rozwiązanie
  • Do aut z podstawowym wyposażeniem

Akumulatory VARTA.

Silver Dynamic
Szukasz najlepszego akumulatora do pojazdu klasy wyższej z dużym zapotrzebowaniem energetycznym? A może takiego, który współpracuje z systemem Start-Stop? Jeśli tak to wybierz akumulator Silver Dynamic marki VARTA. Dysponuje on niezrównaną mocą i wydajnością.

Blue Dynamic
Jeżeli cenisz sobie przede wszystkim bezpieczeństwo i wydajność Twojego samochodu, wybierz akumulator Blue Dynamic, który zapewni dodatkową moc, a twój samochód zapali w każdych warunkach pogodowych. Nie straszny mu będzie mróz czy śnieg.

Black Dynamic
Dla najmłodszych i świeżo upieczonych kierowców, poszukujących równowagi pomiędzy ceną a wysoką jakością, akumulatory VARTA Black Dynamic oferują moc, na której można polegać. Akumulator Black Dynamic pomaga zapobiec awarii, zaspokajając jednocześnie wymagania energetyczne Twojego pojazdu.

Odpowiedni akumulator jest kluczowy z punktu widzenia auta i jego prawidłowej eksploatacji. Jak dobrać akumulator? Jaki akumulator wybrać? Zawsze trzeba zwrócić uwagę na jego parametry, a także wskazania producenta samochodu zawarte w instrukcji obsługi pojazdu. Dzięki akumulatorowi najważniejsze komponenty auta działają, dlatego dobierając samochodową baterię, należy zwrócić uwagę na ilość urządzeń elektrycznych podlegających akumulatorowi.

      

Mamy do wyboru cztery serie akumulatorów JENOX.

  • JENOX GOLD
  • JENOX CLASSIC
  • JENOX SHD
  • JENOX HOBBY

Nawet najbardziej wymagający użytkownicy będą zadowoleni dzięki zróżnicowanym parametrom technicznym. Expedition Plus AGM to nowoczesne akumulatory samochodowe przeznaczone do szerokiego zakresu zastosowań wymagających głębokich rozładowań oraz jako akumulatory rozruchowe do samochodów osobowych.

Silver Premium to akumulatory przeznaczona dla ludzi ceniących sobie niezawodność i wysokie prądy rozruchu. Zastosowano w nim najnowsze technologiczne osiągnięcia pozwalające na zwiększenie parametrów rozruchowych.

Silver Premium to akumulatory dla użytkowników ceniących sobie niezawodność i wysokie prądy rozruchu.

silver premium_80_zap

Listopad 2018
P W Ś C P S N
« Mar    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij