OSOBOWE

Wiosną przychodzi czas na sezonową wymianę opon. Zmieniając opony na letnie, często też wymieniamy felgi,

FELGIOSOBOWE

Wiosną przychodzi czas na sezonową wymianę opon. Zmieniając opony na letnie, często też wymieniamy felgi, stosując inny rozmiar. Powstaje więc pytanie; jak dopasować rozmiar opon do felg? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne.

Opony powinny być dobierane według zaleceń producenta felg, opon i pojazdu, czasami jednak trudno pogodzić wszystkie zalecenia producentów, ale dziś mamy bardzo szeroką gamę wyboru ogumienia. Dzięki temu jest możliwe znalezienie „złotego środka” i pogodzenie wszystkich wytycznych dotyczących montażu opon i felg. Każdy producent felg posługuje się odpowiednimi katalogami technicznymi, umożliwiającymi sprawdzenie możliwości montażu wybranej felgi w samochodzie.

Niejednokrotnie jednak zadawane są pytania, czy dana szerokość opony będzie pasować do takiej lub innej szerokości felgi. W prosty sposób prezentujemy orientacyjne tolerancje przy doborze opon w odniesieniu do szerokości felgi.

Szerokość profilu opony
(mm)
Szerokość felgi zalecana przy danej szerokości opony
(cal)
Zakres szerokości felgi możliwy do zastosowania przy danej szerokości opony
(cal)
135 4.0 3.5 – 4.5
145 4.5 4.0 – 5.0
155 4.5 4.0 – 5.0
165 5.0 4.0 – 5.5
175 5.0 4.5 – 6.0
185 5.5 5.0 – 6.5
195 6.0 5.5 – 7.0
205 6.5 5.5 – 7.5
215 7.0 6.0 – 8.0
225 7.5 6.0 – 8.5
235 8.0 7.0 – 9.0
245 9.0 8.5 – 10.0
255 9.0 8.5 – 10.0
265 9.5 9.0 – 10.5
275 10.0 9.0 – 11.0
285 10.5 9.5 – 11.5

 

Na rozmiar felgi składa się kilka poszczególnych wymiarów, które pomagają w lepszym dopasowaniu poszczególnej felgi do danego rozmiaru opon. Bardzo istotna jest ilość otworów i ich rozstaw, co pozwala zamontować daną obręcz do piasty.

Przykład:

Rozmiar opony: 195/65R15

Rozmiar felgi: 6.5 x 15

6.5 – szerokość felgi podawana w calach
15 – zewnętrzna średnica felgi podawana w calach

Rozstaw śrub lub szpilek:
PCD 5×112.0

5 – ilość śrub mocujących felgę
112.0 – rozstaw w mm, czyli średnica okręgu

Odsadzenie:

Offset ( odsadzenie w mm): ET38


Rozstaw otworów mocujących.

Rozstaw otworów mocujących występuje pod pojęciem PCD lub LK np. 5 x 112. Łatwo jest sprawdzić rozstaw otworów w przypadku gdy ich liczna jest parzysta, za pomocą odmierzenia przeciwległych otworów.

Rozstaw śrub (lub szpilek.

Parametry te określają ilość otworów oraz średnicę, na jakiej są rozstawione.

Otwór centralny.

Otwór centralny zwany taż „nabą” musi bezwzględnie pasować do kołnierza piasty. Stosuje się tzw. pierścienie centrujące (przy felgach ALU), aby umożliwić zastosowanie danego typu felgi do różnych samochodów („basic ring system”).


ET / OFFSET – Odsadzenie.

Jest to odległość między płaszczyzną symetrii felgi a płaszczyzną, którą obręcz styka się z płaszczyzną montażową pojazdu (piastą). Może ona być ujemna lub dodatnia w zależności od ustawienia płaszczyzny montażowej względem tarczy felg.

Ofset – ET  – Einpress Tiefe, dosłownie: głębokość zanurzenia, tłumaczone również jako offset w języku angielskim, lub po polsku: głębokość odsadzenia,   potocznie odsadzenie. Parametr oznaczany najczęściej symbolem ET to podawana w milimetrach wartość odległości między płaszczyzną montażową obręczy (płaszczyzną przylegania felgi do piasty), a jej pionowym środkiem symetrii. W felgach spotkać można ET z wartością ujemną zerową i dodatnią.

Ujemna wartość ET oznacza, że obręcz „wysuwa się” na zewnątrz pojazdu. Dokładniej mówiąc: oś symetrii felgi jest wysunięta w stosunku do płaszczyzny montażowej (a więc i piasty) na zewnątrz samochodu. Np. ET -70 oznacza, że oś symetrii felgi jest wysunięta na zewnątrz o 70 mm względem płaszczyzny montażowej.

Odwrotna sytuacja zachodzi, kiedy wartość parametru ET jest dodatnia. Jest to najczęściej spotykana sytuacja. Przy dodatnim ET felga jest schowana w nadkole samochodu. Dokładniej mówiąc: oś symetrii felgi jest schowana w stosunku do płaszczyzny montażowej (a więc i piasty) do wewnątrz samochodu. Np. ET 120 oznacza, że oś symetrii felgi jest schowana do wewnątrz o 120 mm względem płaszczyzny montażowej.


Szerokość felg.

Wewnętrzna odległość pomiędzy dwoma rantami felgi.


Pierścienie centrujące.

Pomagają w dokładnym umiejscowieniu obręczy na piaście. Redukują one różnice pomiędzy standardową średnicą otworu w poszczególnym rodzaju felg, a średnicą na piaście w danym aucie. Źle dobrane powodują wibracje kierownicy i luzowanie się śrub.


„Kołnierz” (Hump, wygarbienie, profil bezpieczeństwa)

Kiedy na felgę działają duże siły poziome (np. przy jeździe po okręgu), wygarbienie na obręczy, przeciwdziała zsunięciu się opony z felgi, zabezpieczając tym samym przed nagłą utratą ciśnienia w oponie.


Śruby i nakrętki

Rozmiar śruby:

14 x 1.5 28 CH17

14 – jest to średnica
1.5 – skok gwintu
28 – długość
CH17 – wielkość klucza

W przypadku doboru odpowiedniego zestawu montażowego do felg należy pamiętać o rodzaju mocowania felgi do piasty i czy jest to śruba, czy nakrętka. Ważny jest również kształt śruby: stożek, czy sfera. Śruby powinny posiadać odpowiednią długość, by podczas ich wkręcania połączonych było przynajmniej 7 zwojów. Ważny jest również skok gwintu i kształt główki. W przypadku nakrętek bardzo ważne jest czy jest ona pełna, czy przelotowa, czyli zamknięta czy otwarta.


Czujniki ciśnienia w kołach.

Czujniki ciśnienia przesyłają informację drogą radiową o ciśnieniu w kole. W trakcie jazdy lub postoju jest ono sprawdzane co pewien okres i przesyłane do komputera auta. Są w nich zamontowane baterie, których trwałość wynosi nawet 10 lat. Jest kilku producentów czujników np. Schrader, Beru, Smartire.

Każdy z czujników ma swój własny kod identyfikacyjny. W przypadku złego ciśnienia, do systemu auta jest przesyłana informacja z dokładną lokalizacją błędu lub ogólnym zarysem. Jeśli występuje jakiś problem z poszczególnym czujnikiem, tylko serwis może przydzielić nowy kod identyfikacyjny.

Najczęściej w czujniki są zaopatrzone następujące auta: Citroen C5, Peugeot 607, Renault Laguna II, Renault Scenic, Audi A5, A8, Quatro, BMW 3,5,7,X5, Mercedes S Classe.


W jaki sposób dbać o felgi aluminiowe?

Na felgach aluminiowych często pojawia się kurz i czarny osad, powstały w wyniku zużywania się poszczególnych elementów. Trudno usunąć osad, który bardzo wnika w zakamarki felgi, częściej w przypadku felg wieloramiennych. Na rynku jest wiele różnego rodzaju produktów chemicznych, które pomagają nam w utrzymaniu czystości felg. Należy jednak uważać na to, jak silnymi są środkami. Dlatego zaleca się dokładne doczytanie instrukcji obsługi.

Przy czyszczeniu naszych felg, powinniśmy zwrócić baczną uwagę na ich temperaturę. W trakcie jazdy felgi się rozgrzewają, co jest możliwe również w przypadku długiego parkowania na słońcu. Na rozgrzanych powierzchniach dane środki chemiczne mogą gorzej działać, zostawić przebarwienia lub doprowadzić nawet do uszkodzenia czy korozji. W przypadku zastosowania ręcznych myjek ciśnieniowych lub mycia auta na myjni, gdzie używane jest wysokie ciśnienie wody, należy wpierw ocenić stan naszych felg. Jeśli mamy nasze felgi od dłuższego czasu, bezpieczniejsze dla nich będzie ręczne ich umycie.

Listopad 2018
P W Ś C P S N
« Mar    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij