DOSTAWCZE

Opony dostawcze przeznaczone są do aut o załadunku wynoszącym max. 3,5 tony. Opony do takich

OPONYDOSTAWCZE

Opony dostawcze przeznaczone są do aut o załadunku wynoszącym max. 3,5 tony. Opony do takich samochodów powinny się charakteryzować dużą ładownością i odpowiednią wytrzymałością, która zapewni bezpieczeństwo podróży, a także bezpieczeństwo ładunku. Im wyższa wytrzymałość opony dostawczej, tym większe przebiegi pojazdu dostawczego. Opony tego typu oznaczone są symbolem C. Takie opony posiadają dwa indeksy nośności (np. 113/111, gdzie pierwszy charakteryzuje oponę zamontowaną na bliźniaku, a drugi oponę zamontowaną na klasycznej, pojedynczej feldze). W odróżnieniu od innych rodzajów opon, opony dostawcze charakteryzują się wyższą nośnością i niższym indeksem prędkości. Jedną z najważniejszych właściwości tego typu opon jest wytrzymałość i wysoka odporność na odkształcenia.

Kupując opony dostawcze, powinniśmy się sugerować przede wszystkim ich zastosowaniem i parametrami, które pozwolą nam określić, w jakich warunkach mogą być użytkowane. Opona dostawcza musi być sztywna, aby mogła znieść duże obciążenie i uszkodzenia eksploatacyjne takie, jak dziury i uderzenia, które przy transporcie dużego ładunku mogą być jeszcze bardziej niebezpieczne. Pojazd na oponach dostawczych musi prowadzić się płynnie i stabilnie. Opony dostawcze charakteryzują się ponadto dużą precyzją kierowania.

Kolejną cechą, do której dążą projektanci i producenci opon dostawczych jest jak najwyższy komfort jazdy. Doskonale zdają sobie oni sprawę, że kierowcy tego typu samochodów pokonują dużo dłuższe trasy i niska emisja hałasu jest wówczas bardzo mile widziana. Kolejny czynnik, który jest poszukiwany przez kierowców aut dostawczych to wysoka ekonomia użytkowania. W tym celu stosuje się komputerową optymalizację wzoru, która pozwala na lepsze rozłożenie nacisków, a w konsekwencji wolniejsze i równomierne zużywanie się opony, wysoką trwałość oraz niskie opory toczenia, czyli dużą oszczędność. Bieżnik opony dostawczej tworzy się z dużo twardszej mieszanki niż w przypadku opon osobowych. Nowoczesna opona dostawcza wyposażona jest w dodatkowe zabezpieczenia (np. w formie stalowego opasania), które, osadzone w wewnętrznej strukturze opony, chronią ją przed odkształceniami spowodowanymi dużymi ładunkami, a także czyni ją odporną na częste zmiany obciążenia. Opony dostawcze, podobnie jak pozostałe typy opon, powinny charakteryzować się odpowiednią przyczepnością niezależnie od panujących warunków drogowych.

Producent wiodącej marki opon MICHELIN wskazuje czynniki będące wrogami opon.

„Opona ma trzech głównych wrogów: fizykę, środowisko i ludzi. Inni winowajcy krótkiego życia opon to m.in. niewłaściwe ciśnienie, uszkodzenia mechaniczne, warunki klimatyczne, nieodpowiednia konserwacja lub jej brak, obciążenie i prędkość. Z tak dużą grupą czynników mających wpływ na wytrzymałość ogumienia, dokładne określenie jego trwałość jest niemal niemożliwe. Opony Michelin są projektowane tak, aby zapewniać ich posiadaczom tysiące kilometrów eksploatacji w nienagannym stanie. Użytkowane w nieodpowiedni sposób mogą ulec przedwczesnemu zużyciu, uszkodzeniu, albo znacznie zredukować bezpieczeństwo użytkowania.

Trzej główni wrogowie opon w skrócie:

Fizyka

  • Wiek.
  • Zużycie i uszkodzenia (przebicia, przecięcia, uderzenia, spękanie gumy bieżnika/boku opony, pęcherze i wybrzuszenia itp.).

Ludzie

Brak regularnego sprawdzania stanu ogumienia pod kątem zużycia i uszkodzeń.

  • Jazda z niewłaściwym ciśnieniem:

– zbyt niskim.
– zbyt wysokim.

  • Napompowanie i kontynuacja jazdy na oponie uprzednio użytkowanej bez powietrza lub z zaniżonym ciśnieniem.
  • Brak regularnego sprawdzania głębokości bieżnika.
  • Kontynuacja eksploatacji opon zużytych do wskaźnika zużycia bieżnika.
  • Jazda na oponie zapasowej o innym rozmiarze przy prędkości przekraczającej 80 km/h.
  • Niezauważenie zmian zachowania pojazdu związanych ze stratą ciśnienia, hałasem lub wibracjami spowodowanymi przez opony.
  • Montaż opon różnego typu w pojeździe.
  • Brak oględzin opony wykonanych przez specjalistę.
  • Brak oględzin opony po mocnym uderzeniu o przeszkodę.
  • Styl jazdy.
  • Obciążenie przyczepy
  • Stosowanie opon różnego typu i o różnych rozmiarach.
  • Niestosowanie wyższego ciśnienia w oponach do przyczep samochodowych i kampingowych.
  • Pozostawienie starego zaworu opony bezdętkowej przy zmianie opony.
  • Własnoręczne naprawy opon zamiast powierzenia czynności specjaliście.
  • Przyjmowanie rozwiązań doraźnych jako trwałe.
  • Zakładanie opon na felgi uszkodzone, zniekształcone lub zmodyfikowane.
  • Niewłaściwe dobieranie rozmiarów opony do rozmiarów felgi.
  • Własnoręczny montaż i/lub demontaż opon zamiast powierzenia tej czynności specjaliście.
  • Brak wyważenia kół po montażu opon.
  • Montaż opon o indeksie nośności i/lub prędkości niższych niż przewidziane do danego modelu pojazdu

Środowisko

  • Ekstremalne temperatury.
  • Deszcz, lód i śnieg.
  • Oleje i substancje ropopochodne”.

 

Starając się sprostać wymaganiom naszych klientów, oferujemy porady i pomoc przy zakupie opon do samochodów dostawczych.

Listopad 2018
P W Ś C P S N
« Mar    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij