MOTOCYKLOWE

Jednym z kluczowych elementów, od których zależy nasze bezpieczeństwo podczas jazdy, jest odpowiedni dobór opony

OPONYMOTOCYKLOWE

Jednym z kluczowych elementów, od których zależy nasze bezpieczeństwo podczas jazdy, jest odpowiedni dobór opony motocyklowej. Dobre opony maksymalizują przyjemność czerpaną z jazdy oraz mają pozytywny wpływ na osiągi motocykla, co dla wielu z nas jest równie ważne.  Jednak nie każdy wie dokładnie, czym się kierować przy wyborze opony dla swojego jednośladu. Oto kilka najważniejszych wskazówek, a także tabele, opisujące oznaczenia na oponach:


Przede wszystkim trzeba zajrzeć do instrukcji pojazdu. Większość motocykli jest przeznaczona do pokonywania  różnego rodzaju nawierzchni, dlatego producent motocykla wpisuje do instrukcji, jakiego typu opony i w jakim rozmiarze są rekomendowane dla tego modelu. Nie chodzi tu z reguły o konkretną firmę, ale raczej o rozmiar opony, indeksy prędkości i nośności oraz rodzaj bieżnika.

Kolejną istotną sprawą jest określenie własnego sposobu jazdy oraz warunków atmosferycznych, w jakich będziemy się poruszać. Warto też ustalić rodzaj nawierzchni, po której pokonujemy największą liczbę kilometrów. Jeśli lubisz poszaleć na torze, ale jednocześnie sporo jeździsz po ulicach, poszukaj opony z niższym bieżnikiem, ale z homologacją na drogi publiczne (tych nie posiadają klasyczne opony torowe!). Jeśli poruszasz się sporo po trasach nieutwardzonych, warto zaopatrzyć się w oponę z głębszym, bardziej agresywnym bieżnikiem, by zapewniała lepszą przyczepność.

To, co tworzy oponę i nadaje jej odpowiedni kształt, nazywamy karkasem lub, osnową bądź kordem.
Kord zbudowany jest z warstw nitek, które stanowią bardzo zwartą, wytrzymałą strukturę,
która zapobiega odkształcaniu się opony w warunkach normalnego użytkowania i przechowywania.

Podstawowym zadaniem bieżnika jest utrzymywanie przyczepności z nawierzchnią. Ma on także za zadanie wybierać brud i nieczystości, które w znaczący sposób wpływają na trakcję. Niższy profil bieżnika jest odpowiedni dla szybszych motocykli i polecany jest przede wszystkim na drogi utwardzone. Natomiast wyższy bieżnik zakładamy w motocyklach enduro oraz typu cross. W tych drugich najczęściej zakłada się oponę z bieżnikiem w kostkę.

Najcieńszym elementem opony są boczne ścianki. Cechują się wysoką odpornością na odkształcenia. Ponieważ motocykl często porusza się w przechyleniu, budowa bocznej części opony ma kluczowe znaczenie. Ścianki wykończone są stopkami, które odpowiadają za bezpieczne osadzenie opony na feldze. W oponach bezdętkowych pełnią również funkcję uszczelniającą.

Bardzo wiele osób pytało nas, czym różni się opona radialna od diagonalnej.

Różnica tkwi w strukturze nitek warstw karkasu. W oponach radialnych są one położone pod kątem prostym w stosunku do linii środkowej bieżnika, co daje zwiększoną precyzje prowadzenia oraz zmniejszone zużycie paliwa. Opony tego typu zakłada się przede wszystkim w motocyklach sportowych i sportowo-turystycznych, które poruszają się ze znaczną prędkością. Opony radialne z racji swych właściwości poleca się na trasy utwardzone. Opony diagonalne z kolei mają warstwy kordu ułożone na krzyż, czyli pod kątem w stosunku do osi symetrii opony. Największą zaletą takiej konstrukcji opony jest bez wątpienia jej wytrzymałość na odkształcenia. Taka opona jest dużo twardsza, twardsze są również jej ściany boczne. To zapewnia pewniejsze prowadzenie podczas jazdy po bezdrożach, ale powoduje gorszą trakcję przy dużych prędkościach na drodze utwardzonej, szczególnie w zakrętach. Takie opony zaleca się przede wszystkim do ciężkich motocykli typu chopper, cruiser czy enduro, a także motocykli typu cross.

Na oponach możemy zobaczyć bardzo wiele istotnych informacji dotyczących wieku, rozmiaru czy miejsca produkcji. Producenci posługują się specjalną numeracją.

Oto przykładowe oznaczenia opony motocyklowej oraz wyjaśnienie:

Oprócz przedstawionego tutaj miarowego sposobu opisywania rozmiaru stosuje się także rozmiarowanie calowe.

Na boku ogumienia znajdziemy także informację z jakiego typu oponą mamy do czynienia, np. czy jest to opona typu Radialna czy Diagonalna.

Wielu motocyklistów przy wyborze opony motocyklowej zastanawia się, kiedy interesująca ich opona została wyprodukowana.

Tę informację, a także kod fabryki, w której powstała, znaleźć można pod numerem DOT (Departament of Transportation).
Dla użytkownika najważniejsze są cztery ostatnie cyfry numeru DOT, ponieważ one określają tydzień i rok produkcji opony.

Nie należy bać się, że opona mająca 5 lat jest już oponą starą, która utraciła wszystkie swoje właściwości i do niczego się nie nadaje. Czołowi producenci, tacy jak Michelin, Dunlop, Metzeler, Pirelli czy Continental zapewniają na swoich stronach internetowych, że odpowiednio przechowywana opona, trzymana z dala od promieni słonecznych (które utleniają oponę i powodują, że traci ona swoją elastyczność), potrafi zachować najwyższą jakość nawet przez 5 lat od daty produkcji!

Listopad 2018
P W Ś C P S N
« Mar    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij