OSOBOWE

Opony osobowe są oponami przeznaczonymi do samochodów osobowych, czyli do pojazdów mechanicznych mających zdolność przewożenia

OPONYOSOBOWE

Opony osobowe są oponami przeznaczonymi do samochodów osobowych, czyli do pojazdów mechanicznych mających zdolność przewożenia maksymalnie 9 osób. Samochody osobowe cechują się dopuszczalną masą całkowitą 3500kg. W naszym kraju wymagane jest prawo jazdy kategorii B na tego typu samochody. Samochody osobowe dzielimy na małe kompaktowe, kombi, sedan, hatchback i SUV. Samochody możemy również podzielić ze względu na klasy, jednak najważniejsze jest to, aby do odpowiedniego samochodu dobrać dobre opony.

Opony osobowe możemy podzielić ze względu na klasę jakościową:

Klasa ekonomiczna – to opony osobowe klasy budżetowej, które cechują się niską ceną. Są one najmniej zaawansowane technologicznie . Ogólnie stosowane są uboższe mieszanki gumy i innych składników. Do tej klasy zaliczamy takie marki opon jak Kormoran, Strial, Dębica, Nexen, Seiberling i Dayton.


Klasa średnia – to opony osobowe klasy pomiędzy oponami premium a oponami budżetowymi. Jest to ogólnie najczęściej stosowana klasa przez producentów samochodów na pierwszym wyposażeniu. Ogólnie mówiąc, są to opony gdzie zachowany jest idealny kompromis pomiędzy jakością opony a jej ceną. Opony osobowe klasy średniej to opony najczęściej polecane przez sklepy i serwisy wulkanizacyjne. Do tej klasy zaliczamy takie marki opon jak Firestone, Uniroyal, Fulda, Sava, BF Goodrich, Kleber, Hankook i Barum.


Klasa premium – to opony osobowe najwyższej klasy; są to opony osobowe, które mają najlepsze parametry najlepszą mieszankę gumy i ma najlepsze efekty i osiągi. Są to opony stosowane w autach sportowych, a także w samochodach wymagających niezawodności i precyzji na drodze. Opony marki premium to opony dla wymagających kierowców. Do tej klasy zaliczamy takie marki opon jak Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear, Pirelli, Dunlop i Nokian.


Każde zakupione przez nas opony powinny charakteryzować się dobrą przyczepnością i dużym komfortem jazdy. Powinny być bezpieczne i zapewniać stabilne prowadzenie pojazdu w każdych warunkach także wybierając klasę opony, sugerujmy się naszym bezpieczeństwem.

Oznaczenie opon osobowych.

205/55R1691VTL

205 – jest to szerokość opony w mm

55 – oznaczenie inaczej nazywane serią lub profilem. Jest to stosunek wysokości do szerokości. Brak tej wielkości na oponie oznacza profil 80, co najczęściej dotyczy opon dostawczych np. 195R14.

H/S = 55%

R – Struktura radialna

16 – Średnica wewnętrzna osadzenia, wyszczególniona w calach.

Ile to w mm?
1″ = 25,4mm,
16 x 25,4 = 406.4

Czyli średnica wewnętrzna opony wynosi 406,4 mm

91 – indeks nośności

V – indeks prędkości (w tym przypadku 240 km/h)

TL – opona bezdętkowa

 

 

 


Indeks prędkości

Jest to pewnego rodzaju kod alfabetyczny, oznaczający maksymalną prędkość, do której opona może przenosić maksymalne dopuszczalne obciążenie oznaczone jako indeks nośności. Jest on umieszczany obok rozmiaru opon i jest bardzo istotny w przypadku prawidłowego użytkowania opony. Do najczęściej używanych indeksów należą:

T – maksymalna prędkość wynosi 190 km/h

H – maksymalna prędkość wynosi 210 km/h

V – maksymalna prędkość wynosi 240 km/h

W – maksymalna prędkość wynosi 270 km/h

Y – maksymalna prędkość wynosi 300 km/h

ZR – indeks prędkości oznaczający prędkość maksymalną opony powyżej 240 km/h. Często występuje łącznie z innymi indeksami prędkości takimi jak W lub Y.

 

 

 


Indeks nośności

Indeks nośności (Li load index) jest związany z dopuszczalnym obciążeniem dla konkretnego modelu opony przy jeździe z maksymalną, dopuszczalną przez producenta prędkością. Oznaczenie tego indeksu jest umieszczone na boku opony przy jej rozmiarze. Jeśli na Twojej oponie jest 195/65R 15T 91 to indeksem nośności jest 91 i obciążenie tej opony nie może przekraczać 615 kg (można to sprawdzić w tabeli poniżej). Jeśli ta wartość zostanie pomnożona przez liczbę kół w samochodzie, to otrzymany wynik będzie przybliżony do dopuszczalnej masy całkowitej naszego auta z pełnym obciążeniem. Ta informacja jest wyszczególniona w dowodzie rejestracyjnym w polu F1.

Nie należy montować opon o niższym indeksie nośności niż ten zalecany przez producenta pojazdu. Zastosowanie niższego indeksu nośności spowoduje nie tylko szybsze zużycie opony, ale również możliwość wystrzału opony podczas jazdy. W przypadku kolizji drogowej ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

W przypadku pojazdów dostawczych często są wymienione dwa indeksy nośności np. 195/70R 15C 104/102. Pierwszy indeks oznacza maksymalne obciążenie eksploatacyjne dla opon pojedynczych, natomiast druga liczna dla opon bliźniaczych.

Poniżej w tabeli znajduje się lista indeksów wraz z odpowiadającym im indeksem nośności w kg.

 

W przypadku opon osobowych najczęściej występują indeksy od 68 do nawet 117

np. w rozmiarach 135/70R 13T 68; 135/80R12T 68
np. w rozmiarze 275/55R 20V 117

W przypadku opon ciężarowych najczęściej występują indeksy od 122 do 169 np.

np. w rozmiarze 205/75R 17.5 124/122

np. w rozmiarze 445/65R 22.5 169

Informacje o zalecanych indeksach prędkości i nośności dla konkretnego modelu auta można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.


TWI – Wskaźnik zużycia bieżnika

 

 

Wskaźnik zużycia bieżnika pomaga nam w ustaleniu momentu, kiedy opona powinna zostać wymieniona. Wielu z producentów zaznacza ten moment w oponie w swój specyficzny sposób. Najczęściej występuje on pod nazwą TWI – trójkąta. Michelin umieszcza w tym miejscu ludzika Bibendum. TWI to mostek między poszczególnymi klockami bieżnika, a jeśli się go przekroczy, oznacza to zużycie bieżnika i konieczność wymiany opony na nową. W przypadku opon letnich opona powinna mieć więcej jak 1,6 mm, przy zimowych oponach więcej niż 4 mm. Wielkości te są wyszczególnione w naszych przepisach w Kodeksie Drogowym.

 

Tak producent opon Hankook ostrzega nas przed użytkowaniem opon ze zbyt niskim bieżnikiem, co jest niezgodne z przepisami.

 

 

 

 


DOT – data produkcji opony.

DOT – Informacja dotycząca daty produkcji opony. Znajduje się na boku. Jest to ciąg od 7 do 12 znaków, który informuje o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce. Cztery ostatnie cyfry tego kodu bardzo często są umieszczone w ramce, zawierają informację o dacie produkcji opon. Dla przykładu – 0414 – dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku, czyli opona była wyprodukowana w 4 tygodniu 2014 roku.


Jaka jest różnica pomiędzy oponami letnimi, a zimowymi?

Opony letnie od zimowych różnią się przede wszystkim składem mieszanki, z której zostały wyprodukowane. Ma to istotny wpływ na jakość prowadzenia auta. Właściwości opon letnich powodują, iż najlepiej się sprawują w temperaturze powyżej 7 C. Opony zimowe powinny być użytkowane w odwrotnej sytuacji, czyli w warunkach poniżej 7 C.

W przypadku opon letnich znaczącą różnicą jest brak charakterystycznych dla opon zimowych lameli, czyli nacięć na bieżniku. Powodują one lepszą przyczepność w zimowych warunkach. „Zimówki”, jak również opony całoroczne posiadają na boku oznaczenie M+S – Mud & Snow – błoto i śnieg.


Opony ze względu na swoją budowę i właściwości dzielą się na 4 typy:

– opony symetryczne

– opony asymetryczne

– opony kierunkowe

– opony kierunkowo-asymteryczne

OPONA SYMETRYCZNA

Opony z symetryczną budową charakteryzują się prostą rzeźbą bieżnika i można je dowolnie montować na aucie. Prawa część bieżnika jest lustrzanym odbiciem lewej strony. W celu równomiernego zużycia bieżnika zaleca się rotować opony. W przypadku tego typu bieżnika jest to bardzo proste i można dowolnie zmieniać strony auta, jak również miejsce na przodzie lub tyle auta. Nie ma konieczności demontażu opony z felgi jak w przypadku opony asymetrycznej lub kierunkowej. Ten rodzaj bieżnika bardzo dobrze sprawuje się w miejskiej jeździe.

Zalety:

  • Jest cichym rodzajem bieżnika.
  • Ma mniejsze opory toczenia, a co się z tym wiąże, niższe spalanie paliwa.
  • Ma dłuższe przebiegi.
  • Łatwa w przypadku montażu i rotacji.
  • Niższa cena w porównaniu do pozostałych typów.

Wady:

  • Słabe odprowadzanie wody.
  • Wydłużona droga hamowania.
  • Gorsze prowadzenie w trakcie pokonywania zakrętów.

Przykłady Opon Symetrycznych:

 


 

OPONA ASYMETRYCZNA

Bieżnik opony asymetrycznej charakteryzuje się tym, że każda ze stron opony jest inna. Strona zewnętrzna odpowiada za dobre osiągi na suchej nawierzchni i za jej stabilność w trakcie pokonywania zakrętów. Dlatego jest bardziej sztywna i ma masywniejsze klocki. Strona wewnętrzna jest związana ze skutecznym odprowadzaniem wody, co zapewnia jej szerokie rowki obwodowe i poprzeczne nacięcia. Dzięki temu auto jest mniej podatne na zjawisko aquaplaning.

Ze względu na jej specyficzną budowę, należy ją we właściwy sposób zamontować. Pomaga w tym odpowiednie oznakowanie na oponie: INSIDE (strona wewnętrzna opony) OUTSIDE (strona zewnętrzna opony). Napis OUTSIDE musi być widoczny po zamontowaniu koła.
Zalety:

  • Bardzo dobra przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni.
  • Bardzo dobre odprowadzanie wody.
  • Świetnie nadaje się dla samochodów wyposażonych w nowoczesne układy wspomagające hamowanie i trakcję.
  • Równomierne i wolniejsze zużycie bieżnika.

Wady:

  • Większe zużycie paliwa.
  • Utrudniony montaż i późniejsza rotacja.
  • Są głośniejsze.
  • Wyższy koszt zakupu.

Przykłady Opon Asymetrycznych:


OPONA KIERUNKOWA

Opona kierunkowa charakteryzuje się wyjątkową rzeźbą bieżnika w kształcie jodełki, litery V lub inaczej U. Na obwodzie opony znajdują się szerokie rowki mające za zadanie przenosić wodę do ukośnych rowków poprzecznych, które wyrzucają wody na zewnątrz opony. Pozwala to na najlepsze ograniczenie zjawiska aquaplaningu. Ze względu na jej właściwości i bardzo dobre odprowadzanie wody, często można spotkać zimowe opony z taką rzeźbą bieżnika.

Opona kierunkowa również wymaga odpowiedniego montażu na samochodzie. Jest ona montowana zgodnie z kierunkiem toczenia. Pomagają nam w tym odpowiednie oznaczenia w formie strzałki i napisu ROTATION. W przypadku tego rodzaju bieżnika jest możliwa rotacja, jednak wymaga to demontażu opon, jeśli chcemy zmienić strony auta. Wyjątkiem są opony kierunkowo – asymetryczne.

Zalety:

  • Bardzo dobre odprowadzenie wody i ograniczone zjawisko aquaplaning.
  • Dobre prowadzenie na zakrętach jak również na nawierzchni suchej i mokrej.
  • Atrakcyjny wygląd.
  • Bardzo dobra przyczepność podczas hamowania i przyśpieszania.

Wady:

  • Większe zużycie paliwa.
  • Szybsze zużycie bieżnika.
  • Wyższy koszt zakupu.

Przykłady Opon Kierunkowych:



OPONA KIERUNKOWO – ASYMETRYCZNA

Takie opony są przeznaczone do pojazdów z najwyższej klasy, z dużą mocą i momentem obrotowym. Producenci opon jednak rzadko się decydują na ich produkcję mimo bardzo dobrych właściwości. Jest to związane z brakiem możliwości rotacji opon i trudnościami wynikającymi przy samym projektowaniu tego typu bieżnika.


Etykiety na oponach

1 Listopada 2012 r. został wprowadzony w życie nowy przepis dotyczący etykietowania opon. Producenci opon muszą zamieszczać na swoich produktach etykiety z informacjami, które zawierają dane jakościowe poszczególnego bieżnika i rozmiaru.

Etykiety zawierają trzy istotne informacje:

  1. Klasę energetyczną opon ustaloną na podstawie oporów toczenia, które wiążą się z zużyciem paliwa.
  2. Przyczepność na mokrej nawierzchni.
  3. Poziom emitowanego hałasu podczas jazdy.

 

Listopad 2018
P W Ś C P S N
« Mar    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal używasz tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij